ديننا حياتنا (بحبك يارب)
زائرنا الكريم....اهلا بيكcheers cheers نورتنا..انت غير مسجل معانا فى بيتنا التانى..منتدى ديننا حياتنا (بحبك يارب)..

ايه رايك لو تشارك معانا لنعيش كلنا حياتنا بديننا..منتظرينك...

كلنا بنحبك فى اللهflower.flower... ...


منتدى اسلامى اجتماعى..تحت اشراف الاستاذ محمد طه

 
الرئيسيةالبوابةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالتسجيلدخول
جروب الفيس بوك..
موقع رسول الله.. 

موقع الربانية..الشيخ يعقوب

موقع عمروخالد..

موقع الشيخ حسان..
موقع مصطفى حسنى
سلسلة وبرنامج (بحبك يارب)...
صفحة محمد طه..

شاطر | 
 

 **حكامنا ... والأمثال الشعبية

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
قرآنى جنتى
عضو ذهبى
عضو ذهبى
avatar

انثى الدولة :
الحال : يأتى الإمداد على قدر الإستعداد
عدد المساهمات : 1033
الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 19/11/2008
شيخك المفضل : ...............
نقاط : 1205
السٌّمعَة : 9
احترام المنتدى :

مُساهمةموضوع: **حكامنا ... والأمثال الشعبية   الثلاثاء 31 مارس - 23:04

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أسئلة مختلفه لشرح المثل
الشعبى المصرى


س1: بما تصف العلاقات المصرية الاسرائيلية؟
ج1: يا بخت من بات مظلوم و مبتش ظالم

س2: بما تفسر الموقف العربى أمام الأو ضاع فى غزة؟
ج2: إذا كان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب

س3: بما تصف العلاقات المصرية الأمريكية؟
ج3: اللى أكله ما هو من فأسه ... رأيه ما هو من رأسه

س4: بما تصف سياسة مصر الخارجية؟
ج4: دسنا الأرض اللى ما تنداس و بوسنا اليد اللى ما تتباس لا نابنا لا ذهب و لا نحاس

س5: ما هى سياسة مصر الداخليه؟
ج5: أضرب المربوط يخاف السايب

س6: ما هو نظام الحكم فى مصر؟
ج6: سمك لبن تمر هندى


س7: ما هو الفرق بين حزب الوفد و حزب الجبهة الديمقراطية؟
ج7: لا تعايرنى ولا أعايرك دا الهم طايلنى و طايلك




س8: بما تفسر الأداء الحكومى المصرى؟
ج8: إن كان هذا يكيدك أنا أزيدك

س9: بما تصف التصريحات الحكوميه؟
ج9: أسمع كلامك أصدقك أشوف أمورك أستعجب

س10: بما تصف زيادة معدل النمو فى مصر؟
ج10: إن كان الكذب حجة فالصدق أنجى

س11: بما تفسر التغيير الوزارى؟
ج11: ايه يعمل الترقيع فى الثوب البالى

س12: بما تصف الأخبار فى الصحافة الحكومية؟
ج12: قالوا الجمل طلع النخلة أدى الجمل و أدى النخله

س13: بما تفسر ميزانية برنامج البيت بيتك؟
ج13: اللى يعوزه البيت يحرم على الجامع

س14: بما تفسر تضخم ثروة أحمد عز؟
ج14: سبحان العاطى الوهاب من بعد الشبشب و القبقاب



أحب أنهى حديثى بمثل شعبى أيضا لكنه فى تقديرى كان سبب من أسباب تعاسة الشعب المصرى ألا و هو:
اللى تعرفه أحسن من اللى ماتعرفوش'


و طبعا هذا المثل إجابه لسؤال معروف أتركه لذكاء حضراتكوا اعمالا بالمثل الشعبى الذى يقول

'من خاف سلم
اللهم صلي على سيدنا محمد عدد ما في علم الله صلاة دائمة بدوام ملك الله
إلهي أنت ذو فضل ومنّ وإني ذو خطايا فأعفُ عني وظني فيك يا رب جميل فحقق يا إلهي حسن ظني


الموصوع منقول للامانة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ام فجر
عضو ذهبى
عضو ذهبى
avatar

انثى الدولة :
العمر : 29
الاقامة : الاسكندريه
العمل/الترفيه : امه لله عز وجل
الحال : طالبه رضا ربى (بحبـــــ يارب ـــــك).
عدد المساهمات : 1625
الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 16/11/2008
شيخك المفضل : محمد حسان
نقاط : 875
السٌّمعَة : 22

مُساهمةموضوع: رد: **حكامنا ... والأمثال الشعبية   الأربعاء 1 أبريل - 2:32

ماشاء الله عليكى بجد
بس مين اللى يفهم ويعرف
وارد زيك واقول
هم يبكى وهم يضحك
جزاكى ربى خيرا حبيبتى
ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم
ويستر على منتدانا ههههههههه


عدل سابقا من قبل ام فجر في السبت 4 أبريل - 2:50 عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
قرآنى جنتى
عضو ذهبى
عضو ذهبى
avatar

انثى الدولة :
الحال : يأتى الإمداد على قدر الإستعداد
عدد المساهمات : 1033
الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 19/11/2008
شيخك المفضل : ...............
نقاط : 1205
السٌّمعَة : 9
احترام المنتدى :

مُساهمةموضوع: رد: **حكامنا ... والأمثال الشعبية   الجمعة 3 أبريل - 5:59

ام فجر كتب:
ماشاء الله عليكى بجد
بس مين اللى يفهم ويعرف
وارد زيك واقول
هم يبكى وهم يضحك
جزاكى ربى خيرا حبيبتى
ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم
ويستر على منتدانا ههههههههه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هههههههههههه
ربنا يكرمك حبيبتى

ومش تخافى
ان شاء الله خير

تسلمى على مرورك الجميل
بحبك فى الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
**حكامنا ... والأمثال الشعبية
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
ديننا حياتنا (بحبك يارب) :: موضوعات عامة :: منوعات-
انتقل الى: