ديننا حياتنا (بحبك يارب)
زائرنا الكريم....اهلا بيكcheers cheers نورتنا..انت غير مسجل معانا فى بيتنا التانى..منتدى ديننا حياتنا (بحبك يارب)..

ايه رايك لو تشارك معانا لنعيش كلنا حياتنا بديننا..منتظرينك...

كلنا بنحبك فى اللهflower.flower... ...


منتدى اسلامى اجتماعى..تحت اشراف الاستاذ محمد طه

 
الرئيسيةالبوابةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالتسجيلدخول
جروب الفيس بوك..
موقع رسول الله.. 

موقع الربانية..الشيخ يعقوب

موقع عمروخالد..

موقع الشيخ حسان..
موقع مصطفى حسنى
سلسلة وبرنامج (بحبك يارب)...
صفحة محمد طه..

شاطر | 
 

 (دين ...ودنيا)

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
كاتب الموضوعرسالة
حوده كرامه
عضو فضى
عضو فضى


ذكر الدولة :
عدد المساهمات : 685
الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 18/07/2009
نقاط : 908
السٌّمعَة : 3

مُساهمةموضوع: رد: (دين ...ودنيا)   الأربعاء 30 ديسمبر - 21:09

بسم الله الرحمن الرحيم
((قل ياعبادى الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله يغفر الذنوب جميعا انه هو الغفور الرحيم)
سوره الزمر






السلام عليكم ورحمة الله وبركاته؟؟؟




المهم نيجى بأه لحلقه النهارده:
حلقه النهارده بعنوان:؛
؛؛
؛؛
:::
::؟؟
؟؟؟؟؟؟؟؟
؟؟؟؟؟
؟؟؟
؟؟
؟؟
؟
؟؟
؟
؟؟
؟
؟
؟
؟
؟
؟
؟
؟
؟؟
؟
؟عباد الرحمن....ورحمة الرحمن)


حلقه النهارده بنتكلم فيها عن مفاجأه ساره تنتظرك
رحمه /جود/ كرم......الخ

ده لما نشوف كلمه (ياعبادى )فى القرأن
(ياعبادى لاخوف عليكم اليوم ولا انتم تحزنون)
(نبىء عبادى انى انا الغفور الرحيم)
(يأيتها النفس المطمئنه ارجعى الى ربك راضية مرضيه فادخلى فى عبادى وادخلى جنتى)


بنلاحظ ان القرأن فى الايه الرئيسيه فى سوره الزمر اللى قولناها فوق اول واحده ان القران
عبر بلفظ الاسراف

الاسراف بيجى دايما بمعنى المجاوزه الحاده
وكمان القرأن مره يستخدم لفظ التبذير ومره الاسراف


فى التفسير بالمصحف:
اسرفوا: تجاوزوا الحد فى المعاصى
لاتقنطوا: لاتيأسوا

الذنوب جميعا: تغفر عدا الشرك
(واللى عاوز يفهمها اكتر يرجع ل اخر 3 حلقات وانا موضح فيهم اوى موضوع الشرك






طيب سؤال:هل فى فرق بين التبذير والاسراف؟؟؟؟
الاجابه :ايوه طبعا فى فرق





التبذير::::::::::::بيكون فى المعاصى
(ان المبذرين كانوا اخوان الشياطين وكان الشيطان لربه كفورا)



الاسراف:::::::::هوه المبالغه فى المباح
(وكلوا واشربوا ولا تسرفوا)


انته لما بتتوضا تلاقى كاتبلك على الجدار فوق(لاتسرف فى الماء):
معناها انك بتبالغ فى الحد فى الوضوء بالرغم من انه مباح ليك وبالتالى
هو امر غير مقبول وغير مسموح به

يعنى مثلا فى الايه هنا::: الاكل والشرب مباح يعنى حلال ولكن الاسراف فيه غير مقبول


فبقول باب الرحمه مفتوح لكل اللى عاوز يرجع ويلجأ الى الله تعالى





بنلاحظ كمان الايه الرئيسيه اللى فوق بدءت ب قل

على فكره لان المفروض برضه الداعيه لازم يفتح للناس ابواب الرحمه وما ينفعشى ان يقنت الناس من عفو ورحمه الله



ف قل:::: فعل امر مخاطب به الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم
(صلوا عليه)
وده كمان بيودينا لنقطه تانيه بنأكد فيها
ان القرأن ده من عند ربنا مش من عند الرسول

يعنى عشان كله يفهم انه من عند الله وليس من عند الرسول
(زى ما هنوضح ان شاء الله الحلقه الجايه عن الناس اللى بتقول كده)

النداء للمسلمين المسرفين




ربنا بيرى ويسمع ويعلم ويرحم الى مالا نهايه




حدود رحمه الله::::::::::::::::
بنقول كل ذنب يغفر الا الشرك
(اللى عاوز يفهم اكتر يرجع ل 3 حلقات اللى فاتوا


ربنا سبحانه وتعالى بيقول فى حديث قدسى ما معناه : يا بن ءادم لو بلغت( وصلت )ذنوبك عنان السماء(فوق اوى) ثم جئتنى لاتشرك بى شيئا لاتيتك بقرابها مغفره
يعنى لو استغفرتنى لغفرت لك
مهماكانت ذنوبك


فبقول خلاصه موضوع النهارده :
ان رحمة ربنا ما لهاش نهايه او حدود
(لاتقنطوا):اى لا تيأسوا من رحمة الله







معلومه مهمه اوى:
العلماء لاحظوا ان كل كلمه فى القران فيها(رب):فهى نوع من التربيه والعقاب
اما كلمه(الله):فتأتى بالجود والصفح


رب:
(الم تر كيف فعل ربك بأصحاب الفيل)
(الم تر كيف فعل ربك بعاد)
(فصب عليهم ربك صوت عذاب ان ربك لبرمصاد)





اخيرا وليس اخرا:
بنلاحظ ان الايه جمعت بين (الله /الغفور /الرحيم ) فى ايه واحده
قل ياعبادى الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمه الله ان الله يغفر الذنوب جميعا انه هو الغفور الرحيم)
وده كرم وجود كبير اوى من ربنا









احب كمان اضيف حاجه :

فى القرأن الكريم ربنا بيخاطب مين؟؟؟؟
تعالوا نشوف:::::::::

مثلا لما يقول عز وجل:

يأيها الناس""""""""""""""""""""""" يبقا الخطاب للمؤمن والكافر

يابنى اسرائيل""""""""""""""""""""""يبقا الخطاب موجه لليهود بس

يااهل الكتاب""""""""""""""""""""""يبقا الخطاب موجه لليهود والنصارى

ياايها الذين ءامنوا"""""""""""""""يبقا الخطاب موجه اللذين ءامنوا وبس

ياايها النبى"""""""""""""""""""""يبقا الخطاب موجه للنبى العظيم الكريم محمد صلى الله عليه وسلم
(صلوا عليه)

ياايها الانسان""""""""""""""""""يبقا الخطاب موجه للانسان العاصى
(ياايها الانسان ما غرك بربك الكريم الذى خلقك فسواك فعدلك فى اى صوره ماشاء ركبك)




الكلام عن رحمة ربنا لا ينتهي



ومهما نقول مش هينتهي
بس لازم نفتكر كلنا ان ربنا كريم اوي ورحيم اوي ولا يظلم مثقال ذرة

يبقى بلاش احنا نظلم نفسنا

كلنا بنقول نفسنا في حاكم عادل والبلد كلها تبقى تمام ومفيش فساد ولا غش ولا سرقة

طيب ربنا اعدل الحاكمين
عادل وكريم ورحيم وجواد علينا
يبقى علينا احنا منظلمش نفسنا

يارب أنت العظيم وأنا عبدك الذليل فاغفر لي ولأخواني وادخلنا جنة النعيم






نسأل الله العظيم ان ينجينا من الشرك واهله وان يطهرنا وييحصننا من الرياء وان يجعل اعمالنا فى الطاعات خالصه لوجهه الكريم
انه نعم المنجى من كل شر وشرك

وان يرحمنا برحمته يوم لاينفع فيه مال ولا بنون الا من اتى الله بقلب سليم
وان لا نلجأ الا له سبحانه وتعالى فلا وسيط بينا وبينه ولا حجاب بيننا وبينه فهو القائل ادعونى استجب لكم وهو القائل امن يجيب المضطر اذا دعااه ويكشف السوء انه نعم المولى ونعم النصير
اللهم انى اعوذ بك من الرياء)
وفى النهايه اختم بدعاء ختم مجلس العلم(لانه معناه ان ممكن الواحد يغلط وهو بيقرا قرأن او بيفسر ايه او قال خطأ فى كلام خاص بذكر ربنا ف ده كفاره غلطه)
سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك


انتظرونا الحلقه القادمه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
shahy zohair
عضو ذهبى
عضو ذهبى


انثى الدولة :
عدد المساهمات : 1736
الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 17/12/2008
شيخك المفضل : عمر عبد الكافى
نقاط : 1565
السٌّمعَة : 17
احترام المنتدى :

مُساهمةموضوع: رد: (دين ...ودنيا)   الخميس 31 ديسمبر - 7:00


وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته


الحمد لله الغفور الرحيم
الحمد لله على منك وكرمك وعفوك يارب

ماشاء الله فعلا بشرى أستاذ محمود
رحمه ربنا وسعت كل شىء الحمد لله على رحمتك يارب

جزاك الله كل خير
ومتابعين مع حضرتك ان شاء الله

_________________
[center]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
حوده كرامه
عضو فضى
عضو فضى


ذكر الدولة :
عدد المساهمات : 685
الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 18/07/2009
نقاط : 908
السٌّمعَة : 3

مُساهمةموضوع: رد: (دين ...ودنيا)   الأربعاء 6 يناير - 18:53

shahy zohair كتب:

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته


الحمد لله الغفور الرحيم
الحمد لله على منك وكرمك وعفوك يارب

ماشاء الله فعلا بشرى أستاذ محمود
رحمه ربنا وسعت كل شىء الحمد لله على رحمتك يارب

جزاك الله كل خير
ومتابعين مع حضرتك ان شاء الله


جزانا الله واياكم وغفر لكم


اشكركم على مروركم الكريم وعلى المتابعه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
حوده كرامه
عضو فضى
عضو فضى


ذكر الدولة :
عدد المساهمات : 685
الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 18/07/2009
نقاط : 908
السٌّمعَة : 3

مُساهمةموضوع: رد: (دين ...ودنيا)   الأربعاء 6 يناير - 19:04

بسم الله الرحمن الرحيم
((لقد كان لكم فى رسول الله اسوه حسنه لمن كان يرجو الله واليوم الاخر وذكر الله كثيرا))

سوره الاحزاب



السلام عليكم جميعا؟؟؟



نيجى بأه لحلقه النهارده:
حلقه النهارده بعنوان:؛
؛؛
؛؛
:::
::؟؟
؟؟؟؟؟؟؟؟
؟؟؟؟؟
؟؟؟
؟؟
؟؟
؟
؟؟
؟
؟؟
؟
؟
؟
؟
؟
؟
؟
؟
؟؟
؟
؟ياترى مين قدوتك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حلقه النهارده بنتكلم فيها عن القدوه

كتير مننا بيسألوا بعض؟ او حتى بنشوف من خلال وسائل الاعلام


سؤال تقليدى: ياترى مين قدوتك؟


الاجابه:
انا قدوتى: الراقصه فوفا او دندن
او انا قدوتى مطرش الشباب توتو او عرر


طبعا شىء مؤسف جداااااااااااا

حتى نادرا او يمكن ما بيحصلشى ونسمع واحد او واحده يقول انا قدوتى الشيخ/الشعراواى
الشيخ /محمد حسين يعقوب
الشيخ /محمد حسان
الشيخ /محمود المصرى
........وكتير من علمائنا الاجلاء الافاضل المحترمين

وبالرغم من كده انا يمكن
(وده رأى شخصى:

مش رأى عالم انا معترض جدااااا
على اطلاق لفظ قدوه حتى لو عالم او شيخ وهوضح وجهه نظرى الشخصيه التى قد يختلف الكثير فيها معى)


انا شايف ان معنى القدوه ده معنى كبير
لان القدوه معناها انى بقتدى بالشخص ده فى كل شىء
(بمعنى تانى بقلده فى كل شىء بيعمله لانى بحبه اوى ونفسى اعمل وامشى على كل حاجه بيعملها)

وطبعا كل البشر خطائين وخير الخطائين التوابون حتى ولو كانوا شيوخ وعلماء اكيد بيغلطوا

يبقا اذن لما اقول انا بقتدى بفلان يبقا انا عاوز اقلده فى كل شىء وطبعا بيندرج فى كده انى بقلده فى الصح والغلط
(دى وجهه نظرى الشخصيه)


عاوز اوضح رأيى اكتر:
انا اعتراضى كله على اطلاق كلمه قدوه على الناس العادييين يعنى اختلافى على اللفظ


وقولت فوق ان من وجهه نظرى اللفظ غلط
وممكن نقول بدل من انا قدوتى كذا :

طيب يبقا ممكن نقول::
انا النموذج او المثل اللى احب احتذى بيه
(فلان او الشيخ فلان او والدى او...الخ

كمان قصدى بالقدوه انها تطلق فقط على الانبياء
لانهم معصومين من الخطأ فمعنى القدوه بالبلدى انى بمشى ورا واحد او بحب اقلده فى كل حاجه لانه عاجبنى


وطبعا اقصد فوق بكلمه
( يندرج تحته الصح والغط)
بأن الشخص مش ضرورى يكون عارف ان الشخص اللى بحبه وبقلده وواخده قدوه ليا ان دى حاجه غلط





(دى كانت شبه مقدمه للحلقه)





بنقول العلاقه بالرسول من الامور اللى القران بيلفت نظرنا ليها


سؤال:
ياترى ايه علاقتك بالنبى؟

هل انته شايف ان مهمته بتنحصر فى تبليغنا بالقرأن وعلاقتك بعد كده بيه انحصرت؟

باختصار الرسول لو مكانشى موحى اليه كنا هانتشكك فى حاجات كتير على سبيل المثال عدد ركعات صلاه المغرب0لكن الرسول هوه اللى قلنا وعلمنا عدد ركعاتها وحاجات كتير اوى وبالتالى لازم نتبعه



هههههههههه شوفوا الكوميديا بقا :
فى جماعه سموا نفسهم
(جماعه القرأنيين)
رفضوا السنه(بالشده)

يعنى سنه الرسول رفض تام واتعاملوا معاها على انها دخيله ولسيت لها قيمه

وكمان انكروا شفاعه الرسول
(صلواعليه)


وطبعا احنا بنقولهم انتوا ولا قرأنين ولا حاجه اساسا
والرسول محمد صلى الله عليه وسلم هوه رسول الله له رساله لاتموت الى يوم الدين فهى خالده باذنه الى هذا اليوم ان شاء الله


وبعدين ربنا فى القرأن بنفسه بيقول:
(من يطع الرسول فقد اطاع الله)
يعنى ربنا اللى بيقول مش حد تانى

مش عارف هايعملوا نفسهم مش شايفين الايه دى ؟ وله هايحذفوها بمزاجهم؟
(حاشى لله)
كمان ربنا بيقول:
(وما ينطق عن الهوى ان هو الا وحى يوحى)

ولو احنا شككنا فى الرسول يبقا نشكك فى القرأن نفسه بأه ونقول بأه الرسول اللى مالفه

ناس ربنا يهديهم




نيجى بأه عند الايه الرئيسيه

ربنا بيقول ان اللى هايتبع الرسول صفاته هيا:

اولا: من كان يرجو الله
(لو.....0اتبع القدوه الحسنه الرسول محمد صلى الله عليه وسلم
وكمان ربنا محددشى مين هما اللى يرجو الله عشان كل شخص يتمنى انه يكون واحد منهم



ثانيا: اليوم الاخر
(لو مؤمن بيوم القيامه اتبع النبى محمد صلى الله عليه وسلم)



ثالثا: ذكر الله كثيرا
(لان زى ماقولنا قبل كده ذكرك للنبى هوه ذكر لربنا سبحانه وتعالى لان الرسول هوه المبلغ عن الله عز وجل وكمان الاذكار دى الرسول هوه اللى علمهالنا )

اللى عاوز يعرف اكتر النقطه دى ويعرف كمان فضل الصلاه على النبى يرجع لاول حلقه فى حلقات دين ودنيا وان شاء الله هيا التطبيق العملى للايه دى ولحلقتنا النهارده
وكمان لو رجعتوا للحلقه الاولى مع الحلقه دى بنأكد ان اتباعك للنبى لون من ذكر الله
(ذكر الله كثيرا)






كمان بنقول :
ان اللى يخليك ويكون دافع ليك بأنك تتخذ الرسول قدوه وتحاول تحاكيه
(تقلده بالبلدى)
انك متأكد انك مثاب من ربنا وكمان لانك خايف من ربنا وبتحبه فى نفس الوقت وعاوز تسمع كلامه


لذلك الصحابه كانت مشاعرهم فياضه وجياشه
مثلا الصحابى
(عبد الله بن عمر)"


كان بيقف تحت شجره ويكمل تانى فساله الناس : انته ليه وقفت ؟ وليه كملت؟

قالهم : والله لا ادرى لماذا وقفت ولكن تذكرت النبى قد توقف وسار هنا
فاردت ان اتبعه


شوفوا سبحان الله مع انه مش عارف هوه الرسول عمل ليه كده بس بيقلده لانه بيحبه
انا وانتوا وكل الناس المسلمين لازم يحبوا الرسول العظيم ولازم نقلده ويكون قدوه لينا مش قدوه بس لا ده قدوه حسنه كمان



قال تعالى: (وَمَا مُحَمّدٌ إِلاّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرّسُلُ أَفإِنْ مّاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىَ أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرّ اللّهَ شَيْئاً وَسَيَجْزِي اللّهُ الشّاكِرِينَ) [سورة: آل عمران - الأية: 144]




(من هم الشاكرين ؟ او بيشكروا ليه؟

الشاكرين هما اللى بيشكروا ربنا
ان الشكر لله ان الرسول ادى الامانه ونصح الامه وكشف الله به عنا الغمه
يعنى الانشغال بشكر ربنا على منحته لينا(الرسول صلى الله عليه وسلم)
(وعلى فكره الشكر لله ده لون من الوان ذكر الله)



(ومن احياها فكأنما احيا الناس جميعا)
فالحياه حياه السلوك فاتباعك للنبى فى سلوكه وكل معاملاته


وطبعا موضوع السلوك ده بنفتقده كتير الايام دى
وانا على المستوى الشخصى(ككاتب او ناقل للموضوعات)
افتقد كثيرا هذه النقطه واتمنى الهدايه من ربنا عز وجل
(لانى عصبى للاسف وده بيبقا وقت صعب جدا فى السلوكيات عندى) دعواتكوا ليا بالهدايه
وانا بحاول اتخطى المرحله دى وزى مابقول فى المقدمه بغلط وارجع تانى واغلط وارجع تانى لحد ما اثبت على الصح باذن الله تعالى





اخر حاجه بفكركوا بيها وبأكد عليكوا
ان ذكر ربنا فى ناس كانت شايفاها انها فى :
التسبيح
الاستغفار
التوبه
الرجوع الى الله
الصلاه
القرأن


لكن
كتير ماكنشى يعرف ان سنه(بالشده) النبى هوه :لون من الوان ذكر الله عز وجل



بأكد للمره الاخيره
ياريت ترجعوا لاول حلقه فى حلقات (دين ودنيا ) وتقروا فوايد الصلاه على النبى ؟ وكمان كل واحد هايعرف من خلال الحلقه دى مقياس حبه للنبى عشان يستفيد من مزايا الصلاه عليه


وإنك لعلى خلق عظيم )


هكذا مدح الله نبيه
عليك أفضل الصلاة والسلام يا رسول الله
الحمد لله على اننا مسلمون







ف اللهم ارزقنا شفاعه حبيبك ومصطفاك واجعلنا من اتباعه وان نشرب من يديه الشريفتين شربه لانظمأ بعدها ابدا وانا نكون معه جميعا فى الجنه ان شاء الله
اللهم صلى على محمد فى الاولين وصلى اللهم على محمد فى الاخرين وصلى على محمد فى الملآ الاعلى الى يوم الدين وصلى عليه اللهم فى كل وقت وفى كل حين
اللهم صلى على محمد وعلى ال محمد كما صليت على ابراهيم وعلى ال ابراهيم وبارك اللهم على محمد وعلى ال محمد كما باركت على ابراهيم وعلى ال ابراهيم فى العالمين انك حميد مجيد




نسأل الله العظيم ان ينجينا من الشرك واهله وان يطهرنا وييحصننا من الرياء وان يجعل اعمالنا فى الطاعات خالصه لوجهه الكريم
انه نعم المنجى من كل شر وشرك
وان يرحمنا برحمته يوم لاينفع فيه مال ولا بنون الا من اتى الله بقلب سليم
وان لا نلجأ الا له سبحانه وتعالى فلا وسيط بينا وبينه ولا حجاب بيننا وبينه فهو القائل ادعونى استجب لكم وهو القائل امن يجيب المضطر اذا دعااه ويكشف السوء انه نعم المولى ونعم النصير
اللهم انى اعوذ بك من الرياء)
وفى النهايه اختم بدعاء ختم مجلس العلم(لانه معناه ان ممكن الواحد يغلط وهو بيقرا قرأن او بيفسر ايه او قال خطأ فى كلام خاص بذكر ربنا ف ده كفاره غلطه)
سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك

انتظرونا الحلقه القادمه

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
حوده كرامه
عضو فضى
عضو فضى


ذكر الدولة :
عدد المساهمات : 685
الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 18/07/2009
نقاط : 908
السٌّمعَة : 3

مُساهمةموضوع: رد: (دين ...ودنيا)   الإثنين 11 يناير - 20:09

بسم الله الرحمن الرحيم
(واصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم بالغدوة والعشى يريدون وجهه ولا تعد عنياك عنهم تريد زينة الحياة الدنيا ولا تطع من أغفلنا قلبه عن ذكرنا واتبع هواه وكان أمره فرطا)



السلام عليكم جميعا؟؟؟
حلقه النهارده صغيره فى الحجم
بس كبيره اوىىىىىىى فى مضمونها ولازم نركز فيها
حلقه النهارده بتتكلم عن:
"
"
"
""""
"""""
""
""""""""
"""""""""
""""""""""
(قضية الصداقه)
ياترى مين شلتك؟؟؟
(



بنقول بالبلدى كده:
لازم تصاحب شله مؤمنه .
اكيد فى الاول هايكونوا رخمين بالنسبه ليك او ليكى لانهم دايما بيفكروك ب
(كف الاذى/لاتجلس فى الطرقات مصداقا لقول النبى اياكم والجلوس فى الطرقات /اعن المسكين /كفالة اليتيم/الصلاه/الامر بالمعروف/النهى عن المنكر /)
والكثير والكثير من النصايح


وبالتالى لايمكن الاصحاب دول او الشله دى بلغة الشباب يكونوا غدارين ابداااااااااا






طيب فى تفسير الايه:
يدعون ربهم بالغدوة والعشى ((يريدون وجهه:لانهم مخلصين
يعنى بيذكروا ربنا لوجهه سبحانه دون رياءوطبعا كل ده مبنى على الاخلاص
(فادعوا الله مخلصين له الدين)

لاتعد عيناك عنهم: لاتصرف عيناك عنهم (يعنى خليك على اتصال بيهم علطول وتلازمهم
وده امر وزى ما قولنا وبنقول ان فى قاعده ثابته بتقول:
طالما صدر الامر من الاعلى الى الادنى يفيد الوجوب والالزام
الاعلى (الله عز وجل
(الادنى(الانسان


اتبع هواه:يعنى مشى على مزاجه فى عصيان ربنا


(فرطا:اسرافا




يبقا بنقول باختصار شديد جدااااااااا
اى صديق مش كويس وغير مقبول عند ربنا مميز بالصفات دى:
اول صفه: اغفل الله قلبه عن ذكره
تانى صفه:اتبع هواه فى عصيان ربنا
تالت صفه:كان امره فرطا يعنى مفرط فى كل نواحى الحياه ومسرف
فى عصيانه عز وجل


الرسول صلى الله عليه وسلم بيقول :
لاتصاحب الا مؤمنا ولايأكل طعامك الا تقى


وعلى فكره
الرسول قام بتطوير علاقات الصداقه بين الصحابه وخلاها وصلت لدرجه الاخوه
ليه بقا؟
لان الناس اللى بيدعوا ربنا دايما وعلى اتصال بيه هايساعدوا اصحابهم على طاعة ربنا وهايمنعوهم عن المعاصى



الرسول العظيم بيقول برده:
المرء على دينه خليله فلينظر احدكم من يخالل
الخليل: الصاحب



كمان الرسول من خلال الحديث الشريف اكد كمان على الايه دى
وزى ماقولنا
(ان هو الا وحى يوحى)
يعنى كلامه ده من عند ربنا


يعنى ربنا اكد مرتين على موضوع الاصحاب اللى لازم تصاحبهم وكمان ربنا امرنا وعدم تنفيذ امره هوه عصيان ليه




يبقا اكيد الموضوع ده خطييييييييييييير جداااااااااااااااااااااااااا





العبر من الايه والحديث الشريف عن قضية الصداقه:
اول عبره: انك ما تصاحبشى الا شله كويسه ملتزمه بدينها وفى طاعة الله دايمابينصحوك للصح وبينهوك عن الغلط

تانى نقطه ودى مهمه اوى:انك ما تسمعشى كلام ولا تصاحب شله فاسده ربنا حط على قلوبهم بلاك اسود وخلاهم فى غفله
وفى أيه فى القرأن معناها ان يوم القيامه ربنا بيقول
ان فى اليوم العظيم ده هانناسهم زى ما نسوا لقائنا اول مره وفضلوا فى غفله


ياترى
هل انته عاوز ربنا ينساك يوميها

ياترى بعد كل ده:
لسه هاتفضل مصاحب الشباب الغافل عن ذكر ربنا ومشى فى الغلط والطريق الصحراوى اللى بيوصل لجهنم ومش حاطط فى دماغه لايوم قيامه ولا يعرف حاجه عن دينه وعاوزه كل الناس فى الفساد والحرام


ياترى انتى كمان
لسه هاتفضلى مصاحبه فلانه اللى بتمشى مشى غلط
او هاتفضلى مصاحبه علانه اللى ما بتعديش يوم الا ما تنم وتغيب فى الناس كلهم
هاتفضلى تصاحبى واحده لسه بتخرب البيوت
ياترى ........
اعتقد كفايه كده
وكل واحد مننا ياريت يفكر ويعمل اعاده نظر فى موضوع اصحابه وينقى الاصحاب العطبين من
حياته

الصديق قبل الطريق

وفي الحديث الشريف ( المرأ على دين خليله فلينظر أحدكم من يخالل )

ولقد اتخذ الله ابراهيم خليلا

الانسان المخلص وصل لدرجة أن ربنا اختاره خليل


والاصدقاء هم المرآة اللي بنشوف نفسنا في عيونهم

اما ينصحك ويكون معين لك على الطاعة

واما يبعدك عن الطاعة ويضللك

وربنا يرزقنا الصحبة الصالحة




اللهم قد بلغت اللهم فاشهد




ف اللهمنا ارزقنا بأصدقاء العون على الطاعه وجنبنا صداقه اصدقاء المعصيه والسوء
واعنا اللهم على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك وادخلنا يارب فى رحمتك
واجعلنا اللهم يوم القيامة فى ظلك يوم لا ظل الا ظلك
يوم لاينفع فيه مال ولا بنون الا من اتى الله بقلب سليم
وان لا نلجأ الا له سبحانه وتعالى فلا وسيط بينا وبينه ولا حجاب بيننا وبينه فهو القائل ادعونى استجب لكم وهو القائل امن يجيب المضطر اذا دعااه ويكشف السوء انه نعم المولى ونعم النصير
اللهم انى اعوذ بك من الرياء)
وفى النهايه اختم بدعاء ختم مجلس العلم(لانه معناه ان ممكن الواحد يغلط وهو بيقرا قرأن او بيفسر ايه او قال خطأ فى كلام خاص بذكر ربنا ف ده كفاره غلطه)
سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك

انتظرونا الحلقه القادمه


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
shahy zohair
عضو ذهبى
عضو ذهبى


انثى الدولة :
عدد المساهمات : 1736
الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 17/12/2008
شيخك المفضل : عمر عبد الكافى
نقاط : 1565
السٌّمعَة : 17
احترام المنتدى :

مُساهمةموضوع: رد: (دين ...ودنيا)   الأربعاء 13 يناير - 5:35

ماشاء الله ،،،، ماشاء الله أستاذ محمود


انا متفقه مع حضرتك تماما فى موضوع القدوه
سمعت الشيخ الدكتور عائض القرنى على ما اتذكر فعلا قال مهم اوى يكون عندك قدوه
بس مش عالم ولا شيخ لأ قدوتك نبيك صلى الله عليه وسلم لا ينطق عن الهوى
والانسان خطاء اى كان سبحان الله
فعلا خير القدوه سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم يعنى من كان خلقه القرآن وكلامه من وحى الرحمن
اكيد هو خير من يتبع
اللهم اجعلنا ممن يقتدون بسيره نبيهم صلى الله عليه وسلم

أما بالنسبه للقرآنيين اللى حضرتك ذكرتم فعلا النهارده بس اول مره اسمع عنهم
تصوروا ياجماعه عرفت ان فيه ناس بتفسر القرآن كاملا ماشاء الله وبيقولوا لاتملوا ابدا من حديثهم وعلمهم
ولكن الكارثه انها لاتؤمن بالسنه وترفضها
بجد شىء غرييييب واتصدمت طيب ازاى اذا كان فعلا السنه هى فهم للقرآن وفهم لشرائع الله

حاجه تجنن الناس دى بيكون عقلها فين
ربنا يهديهم يارب حقيقى لأن حرام اعرف واتتدبر كلام الله ولا أؤمن بسنه نبيه ايه العقل ده
ربنا يهدى يارب

وبالنسبه للصحبه فعلا نعمه اذا كانت صحبه خير اكيد
الواحد بيحس ان بالصحبه بتعوض عن حاجات كتيييير اوى وبتملى الجزء الطيب فى حياه الانسان
ده غير الثبات وبتحس ان هما السند عند الشده بعد ربنا سبحانه وتعالى

يعنى نقدر نقول الصحبه الصالحه بعد فضل الله هى قوتك عند ضعفك فرحك عند حزنك وسندك عند وحدتك
ربنا يديم علينا المحبه فيه والاخلاص فى القول والعمل

ولك استاذ محمود كل الشكر والتقدير على تناول مثل هذه المواضيع
ربنا يبارك فى حضرتك ويهديك وييسرلك امرك ويفرج همك وكربك ويعينك

_________________
[center]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
حوده كرامه
عضو فضى
عضو فضى


ذكر الدولة :
عدد المساهمات : 685
الاوسمة :
تاريخ التسجيل : 18/07/2009
نقاط : 908
السٌّمعَة : 3

مُساهمةموضوع: رد: (دين ...ودنيا)   الخميس 14 يناير - 10:59

[quote="shahy zohair"]]


.

[size=24]
شرفنى مررورك وتعليقك الكريم استاذه شاهى

عن موضوع القدوه الحمد لله انى لقيت حد موافقنى فى الرأى

انا فى فى مره واحده على جروب زمان
قرفتنى تعليقات ومش مقتنعه
على القصه دى
اقولها ده رأيى
تقولى برضه الكلام ده مش صح

نيجى بأه عند جماعة القرأنين

زعيمها من مصر واحد اسمه احمد صبحى
ده بيسقتوى دايما ب امريكا
وان القرأنيني مضطهدون

وبيخبط فى الحلل خاااااااالص

اعملى حضرتك سرش على جوجل مثلا
عن جماعة القرأنين واكتبى اسم احمد صبحى

ده تقرير جبته لحضرتك ولكل الناس عن جماعة القرأنين

ان شاء الله تستفيدوا منه

في نهاية القرن التاسع عشر الميلادي، بدأت تغزو الهند الدعوة إلى الاعتماد على القرآن ونبذ السنة في التشريع الإسلامي، وعُرف هؤلاء باسم (أهل القرآن أو القرآنيين)، وإن كان منهج إقصاء السنة النبوية قد عرف بعض الشيء في عصور مبكرة، وتحديداً في القرن الثاني الهجري عند المعتزلة والخوارج.

وقد استفحلت أفكار هؤلاء في القارة الهندية، وانتقلت بعد ذلك إلى بعض الدول الإسلامية، ومنها مصر ، التي لا يشكل القرآنيون فيها تنظيماً قوياً كالذي ظهر في الهند. والسودان التي تلبورت هذه الفرقة في قالب جديد هو الحزب الجمهوري والذي سنستعرضه في العدد القادم .

قام فكر القرآنيين أساساً على إنكار السنة ، ونبذها، وعدم اعتبارها مصدراً للتشريع الإسلامي، فتخبطوا وضلوا،وجاءت أحكامهم ناقصة مشوشة، بعيدة عن مرادها،إذ رفعوا شعار (حسبنا كتاب الله) متناسين أن السنة جاءت موضحة لكتاب الله ومفسّرة، ومكملة لأحكامه.

وقد مهد لظهور جماعة القرآنيين، حركة العصرنة والتجديد التي قادها أحمد خان([1]) بين مسلمي الهند.

وقد بدأ أحمد خان حياته العمليّة بالاتصال بالإمبراطور بهادر شاه آخر ملوك دهلي المسلمين، فأنعم عليه برتب والده ونعوته، وكان والده قد تقلد عدداً من المناصب. ولمّا تغلّب البريطانيون على الهند، عمل أحمد خان لديهم موظّفا في شركة الهند الشرقية، ثم أصبح أمينا للسجلات في القلم الجنائي بدهلي، وعمل لديهم بإخلاص ونشاط.

وحين ثار الهنود المسلمون في دهلي على الاستعمار البريطاني لبلادهم سنة 1857، وقف أحمد خان ضد هذه الثورة، معتبراً أنها ستلحق الأذى بشعبه، فأخذ يحث على إنهائها، وعرّض حياته للخطر في سبيل ذلك، وكان رأيه أن سبب الثورة أو "التمرد" كما أطلق عليها، أن الشعب الهندي أساء فهم طبيعة الحكم البريطاني، وأن البريطانيين تجاهلوا شروط الحكم.

ولمّا انتهت الثورة، وفتك المستعمر بالمسلمين فتكاً ذريعاً، أكرم البريطانيون أحمد خان بلقب "صاحب نجمة الهند"، كما عيّن زميلاً وعضو شرف في الجمعية الملكية الآسيوية في لندن، وعيّنوا له راتباً شهرياً يرثه ابنه البكر من بعده.

وبعد ذلك، أخذ خان على عاتقه نشر الثقافة الغربية بين المسلمين، معتبراً أن ذلك من أهم وسائل إصلاح أحوالهم، وفي سنة 1862م، نشر شرحاً واسعاً للإنجيل، ليكون أول مسلم يقوم بهذا النوع من البحث.

وقام بالتعاون مع أغاخان الثالث، إمام الإسماعيلية الأغاخانية، وبتمويله السخي بافتتاح أول (جامعة إسلامية عصرية) في عليكرة، وقد تسلم إدارتها في بادئ الأمر بريطانيون.

وفيما يتعلق بمنهجه، فإن أحمد خان أخذ يفسر آيات القرآن تفسيراً عقليّا محاولاً توفيقها مع العصر، ويؤول المعجزات المذكورة في القرآن تأويلاً مخالفاً لما عليه عموم المسلمين. ومن آرائه: القول بأنه لا يوجد في القرآن ما يدل صراحة على أن المسيح ولد من غير أب! كما حاول تفسير آيات الجنة والنار تفسيرات روحية رمزية، خلاف مضمونها الظاهري، كما رفض أحاديث علامات الساعة، من طلوع الشمس من مغربها، وخروج دابة الأرض، ونزول المسيح عليه السلام وغير ذلك.

وقد كان أحمد خان بمنهجه هذا "أوّل من اختط طريق التعويل على القرآن فقط، وفهمه فهماً عصرياً، والتشكيك بالأحاديث والأخبار، والدّعوة لغربلة التراث"([2]).



أهم أفكارهم:

1ـ اعتبار القرآن الكريم المصدر الوحيد للشريعة الإسلامية دون سواه.

2ـ استبعاد كل المصادر الأخرى المشكلة للشريعة الإسلامية كالسنة، والسيرة والتفسير والقياس والاجتهاد وسير الصحابة والإجماع وفتاوى الأئمة.

3ـ وفيما يتعلق بالسنة النبوية على وجه التحديد، فقد وجّه القرآنيون سهامهم نحوها، وأبعدوها من مذهبهم، منكرين أنها المصدر الثاني للتشريع الإسلامي، بل ومنكرين لها جملة وتفصيلاً بزعم أنها غير محفوظة مثل القرآن، وأن نسبتها إلى النبي صلى الله عليه وسلم غير يقينية.

4ـ ادعاؤهم بأن الصوم في شهر شعبان، وليس في رمضان.

5ـ اعتبارهم أن الكعبة صنم، وأن الطواف حولها من طقوس الوثنيين في الجاهلية.

6ـ ينكرون وجود النسخ بأقسامه الثلاثة (نسخ الحكم، ونسخ التلاوة، ونسخ الحكم والتلاوة) في القرآن الكريم، معللين ذلك بقولهم (الإقرار بوجود الآيات المنسوخة في القرآن يستلزم مخالفة القرآن نفسه، إذ يقع الجرح في العلم الإلهي بحيث أن بعض أحكام القرآن استلزم النسخ لعدم مسايرتها الظروف الزمنية).

7ـ يرى بعضهم أن لا وجود للمجمل في القرآن الكريم، كما يختلفون في مسألة تخصيص القرآن، وتقييده بغيره، إذ قال بعضهم: "وإن القرآن الكريم برئ من عيب الإجمال، والإطلاق كبراءة الله وطهارته، لأنه لا يتصور تخصيص العام أو تعميم الخاص أو تقييد المطلق أو إطلاق المقيد إلاّ من المتكلم، أو ممن هو أعلى منه، لا ممن يساويه في الرتبة، وكيف من المخلوق في كلام الخالق"([3]).

8ـ يعتمدون في فهم القرآن وتفسيره على اللغة العربية فقط، وذلك بسبب استبعادهم للسنة النبوية الموضحة والمفصلة للقرآن، فصرفوا الآيات والأحكام عن مرادها. ومن أمثلة ذلك قول الحافظ محمد أسلم منتقداً المفسرين لعدم سلوكهم هذا المسلك: "المفسرون يبحثون عن غير القرآن أكثر منه في القرآن..، وإن القرآن لو نظرنا إليه بعين بصيرة لوجدناه مفصّلاً، ففيه تفسير حقائقه، وحل مشكلاته، وشرح مصطلحاته...، وكل ذلك يعود فهمه إلى تعلم العربية، فمن عرف العربية فهم القرآن دون معونة أي علم آخر"([4]).

وقد جاء في تفسيرهم للطواف مثلاً قولهم: "ليس معنى الطواف أن تدور حول البيت، بل معناه أن نتردد إليه بين الحين والآخر.."([5])

9ـ تبني نظرية (مركز الملّة) التي تعني أن الآيات التي تأمر بطاعة الله ورسوله صلى الله عليه وسلم غير مختصة بهما، إنما تعني طاعة الحاكم أو الإمام الذي يتولى منصب النبي صلى الله عليه وسلم من بعده.

وقد أعطوا لهذا (المركز) صلاحيات تعيين حكم الشرع في الأحكام التي لم يرد ذكرها في القرآن، دون أن يلتزم بما سبقته من الأنظمة، والتمتع بالتحريم والإطلاق والتقييد لما يراه غير موافق لظروفه من الأحكام القرآنية.

10ـ وفي الجانب الاقتصادي، يروجون للنظرية الاشتراكية، التي تبنتها الشيوعية ويطلقون عليها (نظرية نظام القرآن الاقتصادي)، وتعني سيطرة الدولة على الثروات ووسائل الإنتاج، وإلغاء الملكية الفردية. ويقول غلام برويز: "يجب على الدولة الإسلامية أن تلبي جميع حاجيات شعبها (وما من دابة في الأرض إلاّ على الله رزقها)([6]) وبنص الآية تضمن الدولة جميع متطلبات شعبها، وهي التي تقول لهم: (نحن نرزقهم وإياكم)([7]) .

ويقول أيضا: "في ظل هذا النظام لا يجوز جمع المادة البتة، وقد جاء الوعيد الشديد على من يجمعها. قال تعالى: (والذين يكنزون الذهب والفضة ولا ينفقونها في سبيل الله فبشرهم بعذاب أليم)([8]). وفي النظام القرآني لا يمكن البقاء للأموال النافلة في أيدي أصحابها، ولاسيما أن نتصور الملكية الفردية تحت حكم هذا النظام، بل تعمم الأرض والأموال والمصانع والتجارة للملكية الجماعية، حتى يستطيع هذا النظام القيام بتلبية ما يحتاج إليه أفراده"([9]).

11ـ إنكار وقوع خوارق العادات من محمد صلى الله عليه وسلم، وأمته من بعده، ما عدا معجزة القرآن، يقول الحافظ أسلم: "لم يعط النبي صلى الله عليه وسلم معجزة سوى القرآن، بينما الأحاديث ذكرت له معجزات حسّية كثيرة..."([10])

12ـ ذهب بعضهم إلى القول بأن المسيح عيسى بن مريم ولد من أبوين شرعيين، لا من مريم وحدها. كما صرح بعضهم بعدم عودته إلى الأرض مرة أخرى، وقالوا بأن معتقد العودة دخل إلى الإسلام من المسلمين الذين كانوا نصارى قبل الإسلام.

13ـ ينكر القرآنيون الحياة البرزخية في القبر. أما الجنة والنار، فذهب بعضهم إلى أنهما (أماكن حقيقية ستخلق يوم القيامة، وأنه لا وجود لهما حالياً)، وذهب فريق ثانٍ إلى (أن الجنة والنار وما وصفتا به من نعيم وعذاب صورتان تمثيليتان)، ورأى فريق ثالث أن (الجنة والنار طور من أطوار الحياة البشرية، وإن نمو الحياة وازدهارها يعني حياة الجنة، وتوقفها وعدم الرقي فيها يعني حياة الجحيم والنار).

14ـ لهم آراء في الميراث تخالف ما عليه أهل السنة، مثل اعتقادهم بأن اختلاف الدين بين الوارث والمورث لا يمنع من الميراث، وأن الأنبياء يورثون، وأن الرق لا يمنع من الميراث، وأن أولي الأرحام هم من يرتبط الميت بهم بصلة الرحم والقرابة، فيدخل فيهم الأب والأم والأولاد والاخوة والأخوات والأعمام وأبناء الإخوة...

أبرز شخصياتهم
أولاً: في القارة الهندية

1ـ عبد الله بن عبد الله الجكرالوي مؤسس جماعة أهل الذكر، ولد بمقاطعة البنجاب الباكستانية في نهاية العقد الثالث من القرن التاسع عشر الميلادي. كان بارعاً في المناظرة والجدل، وتأخذه الحدّة والعنف، وكان كثير الإهانة للتراث الإسلامي، لذلك قلّ أتبَاعه، وخمل ذكره بين الناس.

وقد كان له مؤلفات كثيرة، منها:

ـ تفسير القرآن بآيات الفرقان، في مجلد واحد.

ـ ترجمة القرآن بآيات الفرقان، في ثلاثة مجلدات ضخمة.

ـ رد النسخ المشهور في كلام الرب الغفور.

ـ البيان الصريح لإثبات كراهة التراويح.

استغل البريطانيون الذين كانوا يحتلون القارة الهندية حركة جكرالوي، وقد كان "المشروع البريطاني" يضم في صفوفه عدداً كبيراً من القساوسة المنصرين، الذي أُعجبوا بنهج جكرالوي في إنكار السنة النبوية، وأخذوا يشجعونه، وأخذت كتب التأييد والرسائل تصل إليه من القساوسة، وتعده بالمساعدات المادية، وتشكره على هذا "المجهود الجبار"، كما كشف ذلك لمجلة الاعتصام الأسبوعية، المترجم الذي كان يقوم بترجمة هذه الرسائل لجكرالوي الذي لم يكن يجيد اللغة الإنجليزية([11]) .

وجكرالوي كان أحد المتأثرين بأحمد خان، ومما ابتدعه أنه شرّع لأنصاره طريقة جديدة للصلاة، وقال: إن الأذان والإقامة بالشكل الذي يفعله المسلمون بدعة.

2ـ أحمد الدين الأمرتسري مؤسس فرقة "الأمة الإسلامية"، والمولود سنة 1861م بمدينة آمرتسر بالهند.

ومن مؤلفاته:

معجزة القرآن، وتفسير بيان للناس وهو في 7 مجلدات، ولم يكمله، وغيرهما.

كان ناقداً لاذعاً لنظام الميراث عند المسلمين، وغير ذلك، وقد توفي سنة 1936م.

3ـ حافظ محمد أسلم جراجبوري، ولد سنة 1299هـ (1880م)، وكان من أركان القرآنيين البارزين، وكاتباً لأحد الأعمدة الرئيسية لصحيفة بيسة اليومية التي كانت تصدر في لاهور بباكستان، وعمل محاضراً في جامعتي عليكرة، والمليّة.

من مؤلفاته:

الوراثة في الإسلام، حياة عمرو بن العاص، تاريخ نجد،تاريخ القرآن ،تاريخ الأمة الإسلامية، عقائد الإسلام.

توفي في نهاية عام 1955 في الهند، وكان قبلها، وتحديداً سنة 1947، قد هاجر إلى دولة باكستان عند قيامها، لكنه عاد إلى الهند بعد مدة قصيرة لعدم وجود جو مناسب له.

4ـ غلام أحمد برويز، رئيس جمعية أهل القرآن، ومؤسس حركة طلوع إسلام. ولد سنة 1903م بالبنجاب الشرقية في الهند، ونشأ في بداية حياته متأثراً بالطريقة الصوفية الجشتية النظامية التي كان جدّه على صلة وثيقة بها.

أصدر سنة 1938 مجلة "طلوع إسلام" دون تسجيلها باسمه الخاص. وكان يمتاز بالاطلاع الواسع على الأفكار الأوربية، ويرى وجوب صبغ الإسلام بها، وبالإضافة إلى ذلك يعتقد أن النظريات العلمية حقائق لا تقبل الجدل والمناقشة، لذا يجب تفسير القرآن بمقتضاها، مثل القول بالتطور في وجود الخلق، وإنكار خوارق العادات.

ويعتبر برويز أكثر القرآنيين كتابة وتأليفاً، حتى أسماه البعض (مؤلف الحركة القرآنية)، ومن مؤلفاته:

ـ تبويب القرآن في ثلاثة مجلدات، وهو عبارة عن معجم لبعض معاني القرآن.

ومنها: أنا والرب، إبليس وآدم ،المجتمع المسلم،عالم الغد ،الحركة القاديانية وختم النبوة، القرآن والدكتور محمد إقبال.

وقف علماء القارة الهندية له ـ ولغيره ـ بالمرصاد، وفندوا عقائده وأفكاره، وكان للشيخ المودودي دور كبير في تسليط الأضواء على أفكار برويز، وتحذير الناس من اتباعها. وفي سنة 1961م، وضعت أفكار برويز ومعتقداته على طاولة البحث الإسلامي أمام العلماء ليفتوا فيها، وتولى إجراء هذا الاستفتاء المدرسة العربية الإسلامية بكراتشي، فأفتى ما لا يقل عن ألف عالم من علماء الدين من باكستان والهند والشام والحجاز بتكفيره وخروجه عن ربقة الإسلام وقد توفي سنة 1985.

5ـ جعفر شاه بلواري، أحد زعماء جماعة "طلوع إسلام"، وأحد المكثرين في الكتابة عن آراء القرآنيين في الآونة المعاصرة. تقلد عدة مناصب حكومية في باكستان، وفي السبعينيات من القرن العشرين الميلادي، كان أحد أعضاء إدارة الثقافة الإسلامية بلاهور، التي تعمل تحت إشراف الدولة.

وله عدة مؤلفات منها: مقام السنة، رياض السنة، الدين يسر.

6ـ محمد رمضان، أحد تلاميذ عبد الله جكرالوي، من أهم أعماله إصدار مجلة بلاغ القرآن التي لا تزال تحمل آراء بعض القرآنيين إلى الآفاق الباكستانية حتى الآن، وله من المؤلفات (صلاة القرآن كما علّم الرحمن). توفي سنة 1939م.

7ـ جراغ علي، تأثر بأفكار أحمد خان عندما شاركه بترجمة بعض الكتب، وكان يطالب بإعادة تدوين الفقه الإسلامي من جديد..

وعن قواعد الجرح والتعديل، والمعايير التي وضعها علماء الحديث لتمييز الحديث الصحيح من غيره، كان يقول: ".. لا حاجة إليها لتمييز صحيح الحديث من سقيمه، لأن الحديث ـ في حد ذاته ـ شيء لا يمكن الاعتماد عليه"([12]).

8ـ عناية الله المشرقي: خريج جامعة كامبردج في بريطانيا. أخذ على عاتقه مهاجمة العلماء والسخرية منهم، معتبراً أنهم "تقليديون".

ثانيا: في مصر
1ـ د. أحمد صبحي منصور، كان يعمل أستاذاً بجامعة الأزهر، فتم فصله بسبب انحرافاته. غادر مصر إلى الولايات المتحدة واستقر بها. ويعتبر الأب الروحي للقرآنيين في مصر.

2ـ أمين يوسف علي، الزعيم السابق للقرآنيين بمنطقة المطرية بالقاهرة، وكان يعمل خطيباً بمساجد وزارة الأوقاف. وهو أحد الذين تم حبسهم في قضية هذا التنظيم عام 2002م.

3ـ علي المندوة السيسي، وهو أحد الذين تم حبسهم أيضاً عام 2002، لمدة 3 سنوات.

4ـ إيهاب عبده، صاحب كتاب "استحالة وجود عذاب في القبر".

وينبغي هنا الإشارة إلى أن حركة إنكار السنة كليّاً أو جزئياً في مصر، وبعض البلدان العربية سبقت تنظيم القرآنيين الذين صدرت بحق أفراده أحكام بالسجن سنة 2002.

ويمكن أن نورد عدداً من الأسماء التي عادت السنة النبوية، وادّعت الاكتفاء بالقرآن الكريم، أو من أولئك الذين ادّعوا حMAK للواء التجديد والإصلاح الديني:

1ـ محمد عبده، مفتي الديار المصرية السابق (ت 1905م) من أقواله: "لا يمكن لهذه الأمة أن تقوم مادامت هذه الكتب فيها (أي الكتب التي تدرس في الأزهر وأمثالها)، ولن تقوم إلاّ بالروح التي كانت في القرن الأول، وهو (القرآن). وكل ما عداه فهو حجاب قائم بينه وبين العلم والعمل"([13]).

2ـ محمود أبو رية، في كتابيه "أضواء على السنة المحمدية" و "شيخ المضيرة أبو هريرة". وقد حاكمه الأزهر على كتابيه، ومنع نشرهما.

3ـ صالح أبو بكر، وهو من مصر أيضاً، وقد ألف كتاباً من مجلدين في نقد صحيح البخاري أسماه "الأضواء القرآنية في اكتساح الأحاديث الإسرائيلية وتطهير البخاري منها"، وقد أمرت لجنة البحوث الأزهرية بمنع هذا الكتاب ومصادرته بسبب تشكيكه بأصح كتب الحديث، ألا وهو صحيح البخاري.

4ـ أحمد زكي أبو شادي (1892ـ 1955)، في كتابه "ثورة الإسلام"، الذي قال فيه (ص44): "هذه سنن ابن ماجة والبخاري، وجميع كتب الحديث والسنة طافحة بأحاديث وأخبار لا يمكن أن يقبل صحتها العقل، ولا نرضى نسبتها إلى الرسول، وأغلبها يدعو إلى السخرية بالإسلام والمسلمين والنبي الأعظم، والعياذ بالله".

5ـ د. حسن الترابي، من السودان، في بعض مؤلفاته مثل: "تاريخ التجديد الإسلامي".

6ـ أحمد أمين (1887ـ 1954)، في فصل الحديث في كل من كتابيه "فجر الإسلام" و "ضحى الإسلام"، فقد هاجم منهج المحدثين وكان من حين لآخر يردد آراء المستشرقين وشبهاتهم حول السنة.

7ـ محمد بخيت: كان من مدرسي الأزهر، وقد أجاز في أحد أبحاثه تولي غير المسلم سدّة الخلافة العظمى، بعد أن أنكر جميع ما ورد في السنة، وأوّل آيات القرآن تأويلاً يوافق مذهبه، تبريراً للحكم الإنجليزي في مصر آنذاك.
للاستزادة:

1ـ القرآنيون وشبهاتهم حول السنة ـ الشيخ خادم حسين إلهي بخش.

2ـ الفرق والمذاهب الإسلامية منذ البدايات ـ سعد رستم.

3ـ مقال "القرآنيون.. والوقوف في مفترق الطرق" ـ صلاح الدين محسن

www.rezgar.com

4ـ مقال:"القرآنيون انحراف فكري أم مدلول سياسي" موقع الإسلام اليوم 8/4/2002.


هوامش الموضوع
----------------------------------------------------------------------

[1] ـ (1242ـ 1316هـ/ 1817ـ 1898م).

[2] ـ الفرق والمذاهب الإسلامية منذ البدايات ص 376.

[3] ـ مجلة إشاعة السنة ج19 ص 154 سنة 1902م.

[4] ـ مجلة طلوع إسلام ـ عدد أبريل سنة 1939م ص29.

[5] ـ مجلة بلاغ القرآن عدد يناير 1975.

[6] ـ سورة هود، الآية 6.

[7] ـ سورة الإسراء، الآية 31.

[8] ـ سورة التوبة ، الآية 34.

[9] ـ كتاب الأصول القرآنية .

[10] ـ تعليم القرآن ص 150.

[11] ـ القرآنيون ـ ص 31.

[12] ـ زوابع في وجه السنة للشيخ صلاح الدين مقبول أحمد نقلاً عن أعظم الكلام 1/20.

[13] ـ أضواء على السنة المحمدية لمحمود أبو ريّة.


تكلم الدكتور / أحمد صبحي على لسان جمعية القرآنيون ،
في لقاء بقناة الحرة، أعيد ثلاث مرات إلى الآن،
وأخذ يعرّف بمبادئ هذه الجمعية والأسس التي قامت عليها،


قال أحد الإخوة :

أفكار جديدة أذهلتني، وللمرة الأولى أسمع بها ،
قمت بتدوين بعضها وإعادة كتابتها هنا تحرياً للدقة في النقل :

ومما قاله : "
- جمعية القرآنيون، هي جمعية تقوم على مبدأ (القرآن وكفى)
أي أن مصدر التشريع الوحيد هو القرآن الكريم،

- أن النبي محمد صلى الله عليه وسلم أقام دولة علمانية تقوم على
الديمقراطية المباشرة وحرية الرأي،

- نسبة صحة الأحاديث المنسوبة للنبي صلى الله عليه وسلم
هي (0.0 % ) صفر بالمئة ،وأن تدوين الأحاديث بدأ من القرن الثاني
وحتى القرن العاشر، وهي أساساً رويت عن أشخاص ماتوا أصلاً،
أي أنها أحاديث ملفقة ،

- المسلمون حالياً يطبقون التراث الإسلامي وليس الإسلام الحقيقي،،
وهوالأحاديث المنسوبة كذباً إلى النبي، والمذاهب الاخرى كالسنية
والصوفية وغيرها،

- الكعبة الشريفة، ليس لها أية قدسية،
ففي التشريع الإسلامي الحقيقي يمتنع تماماً لمس الكعبة أثناء الطواف،
إذ أن لمسها يعتبر تقديساً لها، والطواف على الكعبة بشكله الحالي
يجعلها بمثابة صنم أو وثن، وكذلك الأمر بالنسبة للحجر الأسود،
وأستشهد بالآية الكريمة ( وإذ بوأنا لإبراهيم مكان البيت ..... الآية )

- النبي محمد عليه السلام ليس مطلوباً الإيمان به - كشخص -
بل الإيمان بما جاء به - كتنزيل -
فالقرآنيون لا يعترفون بوجود شخص كجزء من العقيدة،

- ليس في الإسلام حداً للردة، فالإنسان في الشريعة الإسلامية
لا يُعاقب على حريته الدينية ، ولا يوجد اصلاً في الإسلام حدود،
وحد الزنى والسرقة وغيرها من الحدود المذكورة في القرآن تسقط بالتوبة،
ما عدى حد القتل يسقط بالعفو،

- ليس في الإسلام حداً لشرب الخمر، وحد الرجم غير وارد في الإسلام،

- نظام الحسبة الحالي، هو إنعكاس لكل الفكر الأصولي المتطرف،
ففي الإسلام لا يوجد إحتساب في الأمور الإعتقادية، لأن الإسلام كفل
الحرية الدينية ،
وأما الحديث ( من رأى منكم منكراً فليغيره بيده ....... )
فهو حديث بائس وكاذب ودستور للتطرف الديني ،
واستشهد بالآية ( وأخفض جناحك لمن إتبعك من المؤمنين، فإن عصوك
فقل إني بريء مما تعملون )

أي أن النبي محمد عليه السلام ليس له الحق في التدخل في حياة أحد



منقووووووووووووووول


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
بوسبوس
عضو جديد
عضو جديد


انثى الدولة :
العمر : 30
الاقامة : الاسكندرية
العمل/الترفيه : باحثة نفسية
الحال : الحمد لله
عدد المساهمات : 22
تاريخ التسجيل : 28/01/2010
شيخك المفضل : محمد العريفى
نقاط : 26
السٌّمعَة : 0

مُساهمةموضوع: رد: (دين ...ودنيا)   الأربعاء 3 فبراير - 5:12

جزاك الله خيرا على المجهود اللى انت عمله اسال الله ان يجعل ذلك فى ميزان حسناتك وان يرزقنا واياكم الاخلاص Very Happy
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ختامه مسك
عضو فضى
عضو فضى


انثى الدولة :
العمر : 28
الاقامة : الاسكندرية
العمل/الترفيه : طالبة القرب من الله
الحال : راجية رحمة الله
عدد المساهمات : 557
تاريخ التسجيل : 24/12/2009
شيخك المفضل : حازم شومان
نقاط : 836
السٌّمعَة : 6

مُساهمةموضوع: رد: (دين ...ودنيا)   السبت 4 يونيو - 13:32

موضوع مميز من عضو مميز


انا اول مره بشوف الموضوع ده


بس فعلااااااااااا مميز جدااااااا جداااااااااااااا



ربنا يبارك لك استاااااااااذى وتعود لمنتادك بكل خير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
(دين ...ودنيا)
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 7 من اصل 7انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
ديننا حياتنا (بحبك يارب) :: اسلاميات :: كتاب الله-
انتقل الى: