ديننا حياتنا (بحبك يارب)
زائرنا الكريم....اهلا بيكcheers cheers نورتنا..انت غير مسجل معانا فى بيتنا التانى..منتدى ديننا حياتنا (بحبك يارب)..

ايه رايك لو تشارك معانا لنعيش كلنا حياتنا بديننا..منتظرينك...

كلنا بنحبك فى اللهflower.flower... ...
ديننا حياتنا (بحبك يارب)
زائرنا الكريم....اهلا بيكcheers cheers نورتنا..انت غير مسجل معانا فى بيتنا التانى..منتدى ديننا حياتنا (بحبك يارب)..

ايه رايك لو تشارك معانا لنعيش كلنا حياتنا بديننا..منتظرينك...

كلنا بنحبك فى اللهflower.flower... ...
ديننا حياتنا (بحبك يارب)
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى اسلامى اجتماعى..تحت اشراف الاستاذ محمد طه

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
جروب الفيس بوك..
موقع رسول الله.. 

موقع الربانية..الشيخ يعقوب

موقع عمروخالد..

موقع الشيخ حسان..
موقع مصطفى حسنى
سلسلة وبرنامج (بحبك يارب)...
صفحة محمد طه..

13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
حوده كرامه
عضو فضى
عضو فضى
حوده كرامه

ذكر الدولة : 13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج 3dflag23
الاوسمة : 13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج Empty

13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج Empty
مُساهمةموضوع: 13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج   13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج I_icon_minitimeالأحد 11 أكتوبر - 16:34

أعلن اللواء أبوبكر الجندى، رئيس الجهاز المركزى للتعبئة العامة والإحصاء، أن عقود الزواج وصلت إلى ٦٦٠.١ ألف عقد خلال ٢٠٠٨ بزيادة ٧.٤٪ عن العام الماضى.
وأوضح، فى مؤتمر صحفى أمس، أن معدل الزواج فى المناطق الريفية استحوذ على ٦٧.٣٪ من إجمالى عقود الزواج مقابل ٣٢.٧٪ فى الحضر، مشيراً إلى أن عدد «العزاب» والعوانس بلغ ١٣.٣ مليون طبقاً لبيانات تعداد ٢٠٠٦، وأن نسبة الذكور تصل إلى ٧.٦ مليون بنسبة ٣٣.٦٪ مقابل ٥.٧ مليون عانس بنسبة ٢٤.٢٪.
وقال إن عدد شهادات الطلاق وصل إلى ٨٤.٤ ألف خلال عام ٢٠٠٨ بزيادة ٨.٤٪ عن عام ٢٠٠٧، مشيراً إلى زيادة معدل حالات الطلاق فى الحضر ليصل إلى ٤٤.٥ ألف حالة بنسبة ٥٢.٨٪ مقابل ٣٩.٨ ألف حالة فى الريف بنسبة ٤٧.٢٪.
وأوضح أن محافظة بورسعيد جاءت فى المرتبة الأولى من حيث عقود الزواج بنسبة ١٤ فى الألف، ومحافظة الجيزة فى المركز الأخير بنسبة ٣.١ فى الألف، وجاءت بورسعيد أيضاً فى المركز الأول فى معدل الطلاق بنسبة ٣.٦ فى الألف، والجيزة فى المركز الأخير بنسبة ٠.٥ فى الألف.
وقال «الجندى» إن عدد المطلقين بلغ ٣٦٢ ألفاً منهم ٨٥ ألف مطلق من الذكور بنسبة ٠.٤٪ و٢٧٧ ألفاً فى الإناث بنسبة ١.٢٪.
ولفت إلى أن أعلى نسبة من المتزوجين كانت فى الفئة العمرية بين ٢٥ و٣٠ عاماً بـ ٢٦٥ ألف عقد زواج ونسبة ٤٠.٢٪ من إجمالى عقود الزواج، وكانت أقل نسبة زواج فى الفئة العمرية أكبر من ٦٥ عاماً حيث بلغ عددهم ٤.٦ ألف عقد بنسبة ٠.٧٪.
وأوضح أن أعلى نسبة طلاق بين الذكور فى الفئة العمرية من ٢٥ إلى ٣٠ عاماً، وبين الإناث فى الفئة العمرية من ٢٠ إلى ٢٥ عاماً.[]

عدل سابقا من قبل حوده كرامه في الإثنين 12 أكتوبر - 7:33 عدل 1 مرات
Ibnt Amr Khaled
عضو ذهبى
عضو ذهبى
Ibnt Amr Khaled

انثى الدولة : 13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج 3dflag10
الاقامة : البحيرة
العمل/الترفيه : تجارة إنجليزى 2008
الحال : أحسن حال طول ما أنا راضية ربى
شيخك المفضل : عمرو خالد

مُساهمةموضوع: رد: 13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج   13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج I_icon_minitimeالإثنين 12 أكتوبر - 0:20

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاكم الله خيراً كثيراً....أنا عارفة إن شآء الله ان نية حضراتكم خير لنقل هذا الخبر
بس معلش هو ليه حضرتك كاتب كلمة عانس...أنا قرأت هذا الخبر في أول صفحة في الأهرام بس مكنش فى كلمة عانس خالص دي....ليه حضرتك قايلها....بجد كلمة وحشة جداااااااااااااااا وكل البنات بتكرهها جدا حتى إحنا اللي لسا موصلناش للكلمة دي مش بنحبها....ممكن حضرتك مش تكون عارف بس بجد بتقهر البنت جدا....فياريت حضرتك تغيرها زى ما هي فى الأهرام أحسن عشان منجرحش مشاعر أي فتاة هنا على المنتدى أو براه,,,ويارب كل من يقرأ رسالتى يبطل هذة الكلمة....لأنها بتألم الفتاة اللي فوق التلاتين جدا ولم ترزق بالزواج بعد....أحسن يقال أتأخر جوازها...وليس.....أنا أصلا لا بحب أقولها ولا أكتبها....أنا بكتب الرد هنا بهدف النصيحة للمهاجمة يا فندم...وإحنا _بعض البنات طلبنا من فترة من أحد الدعاة اللي بيغيروا المفاهيم الخاطئة عند الناس يعمل حلقة بعنوان خدعوك فقالوا دي عانس. لأن كتير من البنات محتاجينها جداااااااااااااا....ويشهد ربى بكتبها_هذه الكلمة وحاسة بتقل شديد....يااااااه كلمة وحشة جدا وجارحة جدااااااا....
والعنوان فى الأهرام عشان لو حضراتكم تحبوا تغيروه_ دة بعد إذن حضراتكم (13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج)أتوقع أنها كدة أجمل وأحسن
إحنا عارفين إنكم مش قاصدين حاجة أكيد
جزاكم الله خيراً كثيرا
وصلى اللهمَّ على نبينا محمد الأكرم ....والحمد لله ربِّ العالمين ً
حوده كرامه
عضو فضى
عضو فضى
حوده كرامه

ذكر الدولة : 13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج 3dflag23

مُساهمةموضوع: رد: 13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج   13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج I_icon_minitimeالإثنين 12 أكتوبر - 7:27

Ibnt Amr Khaled كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاكم الله خيراً كثيراً....أنا عارفة إن شآء الله ان نية حضراتكم خير لنقل هذا الخبر
بس معلش هو ليه حضرتك كاتب كلمة عانس...أنا قرأت هذا الخبر في أول صفحة في الأهرام بس مكنش فى كلمة عانس خالص دي....ليه حضرتك قايلها....بجد كلمة وحشة جداااااااااااااااا وكل البنات بتكرهها جدا حتى إحنا اللي لسا موصلناش للكلمة دي مش بنحبها....ممكن حضرتك مش تكون عارف بس بجد بتقهر البنت جدا....فياريت حضرتك تغيرها زى ما هي فى الأهرام أحسن عشان منجرحش مشاعر أي فتاة هنا على المنتدى أو براه,,,ويارب كل من يقرأ رسالتى يبطل هذة الكلمة....لأنها بتألم الفتاة اللي فوق التلاتين جدا ولم ترزق بالزواج بعد....أحسن يقال أتأخر جوازها...وليس.....أنا أصلا لا بحب أقولها ولا أكتبها....أنا بكتب الرد هنا بهدف النصيحة للمهاجمة يا فندم...وإحنا _بعض البنات طلبنا من فترة من أحد الدعاة اللي بيغيروا المفاهيم الخاطئة عند الناس يعمل حلقة بعنوان خدعوك فقالوا دي عانس. لأن كتير من البنات محتاجينها جداااااااااااااا....ويشهد ربى بكتبها_هذه الكلمة وحاسة بتقل شديد....يااااااه كلمة وحشة جدا وجارحة جدااااااا....
والعنوان فى الأهرام عشان لو حضراتكم تحبوا تغيروه_ دة بعد إذن حضراتكم (13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج)أتوقع أنها كدة أجمل وأحسن
إحنا عارفين إنكم مش قاصدين حاجة أكيد
جزاكم الله خيراً كثيرا
وصلى اللهمَّ على نبينا محمد الأكرم ....والحمد لله ربِّ العالمين ً

[size=24]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته؟؟؟
كلام حضرتك مظبوط ان مش مكتوب كده فى جريدة الاهرام
وانا قرأت الخبر فيها برده

بس الخبر ده انا جايبه حرفيا
بكلمة (((عانس)))من جريدة المصرى اليوم

ده بتاريخ امبارح برده يوم الاحد

وانا ما اقصدشى اى اهانه لاى بنت خالص

وااذا كان حد اتاذى من نقلى حرفيا للكلام ده
ف انا بعتذر جداااا

يلام فى اختيار تلك الكلمه كاتب المقاله
وكذلك الاستاذ /مجدى الجلاد

ياريت حضرتك تراسليهم على موقع الجريده

وده الخبر
٣مليون عانس وأعزب فى مصر

كتب أميرة صالح ١١/ ١٠/ ٢٠٠٩

<table dir=rtl cellSpacing=0 cellPadding=0 border=0><tr><td>13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج Photo</IMG></TD></TR>
<tr><td></TD></TR>
<tr><td align=right width=240>أبو بكر الجندى
</TD></TR></TABLE>

أعلن اللواء أبوبكر الجندى، رئيس الجهاز المركزى للتعبئة العامة والإحصاء، أن عقود الزواج وصلت إلى ٦٦٠.١ ألف عقد خلال ٢٠٠٨ بزيادة ٧.٤٪ عن العام الماضى.
وأوضح، فى مؤتمر صحفى أمس، أن معدل الزواج فى المناطق الريفية استحوذ على ٦٧.٣٪ من إجمالى عقود الزواج مقابل ٣٢.٧٪ فى الحضر، مشيراً إلى أن عدد «العزاب» والعوانس بلغ ١٣.٣ مليون طبقاً لبيانات تعداد ٢٠٠٦، وأن نسبة الذكور تصل إلى ٧.٦ مليون بنسبة ٣٣.٦٪ مقابل ٥.٧ مليون عانس بنسبة ٢٤.٢٪.
وقال إن عدد شهادات الطلاق وصل إلى ٨٤.٤ ألف خلال عام ٢٠٠٨ بزيادة ٨.٤٪ عن عام ٢٠٠٧، مشيراً إلى زيادة معدل حالات الطلاق فى الحضر ليصل إلى ٤٤.٥ ألف حالة بنسبة ٥٢.٨٪ مقابل ٣٩.٨ ألف حالة فى الريف بنسبة ٤٧.٢٪.
وأوضح أن محافظة بورسعيد جاءت فى المرتبة الأولى من حيث عقود الزواج بنسبة ١٤ فى الألف، ومحافظة الجيزة فى المركز الأخير بنسبة ٣.١ فى الألف، وجاءت بورسعيد أيضاً فى المركز الأول فى معدل الطلاق بنسبة ٣.٦ فى الألف، والجيزة فى المركز الأخير بنسبة ٠.٥ فى الألف.
وقال «الجندى» إن عدد المطلقين بلغ ٣٦٢ ألفاً منهم ٨٥ ألف مطلق من الذكور بنسبة ٠.٤٪ و٢٧٧ ألفاً فى الإناث بنسبة ١.٢٪.
ولفت إلى أن أعلى نسبة من المتزوجين كانت فى الفئة العمرية بين ٢٥ و٣٠ عاماً بـ ٢٦٥ ألف عقد زواج ونسبة ٤٠.٢٪ من إجمالى عقود الزواج، وكانت أقل نسبة زواج فى الفئة العمرية أكبر من ٦٥ عاماً حيث بلغ عددهم ٤.٦ ألف عقد بنسبة ٠.٧٪.
وأوضح أن أعلى نسبة طلاق بين الذكور فى الفئة العمرية من ٢٥ إلى ٣٠ عاماً، وبين الإناث فى الفئة العمرية من ٢٠ إلى
٢٥ عاماً.

]]
Ibnt Amr Khaled
عضو ذهبى
عضو ذهبى
Ibnt Amr Khaled

انثى الدولة : 13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج 3dflag10
الاقامة : البحيرة
العمل/الترفيه : تجارة إنجليزى 2008
الحال : أحسن حال طول ما أنا راضية ربى
شيخك المفضل : عمرو خالد

مُساهمةموضوع: رد: 13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج   13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج I_icon_minitimeالإثنين 12 أكتوبر - 7:42

جزاكم الله خيراً كثيراً....

13 مليون نسمة لم يسبق لهم الزواج
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» تطور طرق الزواج فى مصر ....(((للضحك فقط)))
» السعودية تلبس الكعبة كسوة جديدة ب 20 مليون ريال
» قطار الزواج......
» صعوبة الزواج..
» قصة دعاء تيسير الزواج